Zrównoważona karta wyników BSC w małej firmie | Mini MBA odc. 07

cze 28, 2022 | Blog

W poprzednim odcinku z cyklu mini MBA zrobiliśmy wprowadzenie do planowania w małej firmie. Mówiliśmy o tym, że w dużym przedsiębiorstwie lub instytucji dużo łatwiej się planuje. Dziś pokażemy, jak wykorzystać know-how wielkich korporacji do planowania i controlingu strategicznego w Twoje małej firmie, a nawet na średnim szczeblu zarządzania w dużych strukturach organizacyjnych, o ile masz odpowiedni poziom swobody operacyjnej.    

W tym celu omówimy:

  • czym jest zrównoważona karta wyników?
  • jak odnosić jej podstawowe elementy do małych biznesów lub komórek organizacyjnych?
  • jak zastosować ją, jak wdrożyć w małym zespole pracowników, a nawet pracując indywidualnie?

Tutaj wersja vlogowa wpisu:

Zalety zrównoważonej karty wyników

Tytułem krótkiego wstępu opowiem Ci, co mnie najbardziej urzeka w zrównoważonej karcie wyników. Te uwagi kreślę z perspektywy mojego doświadczenia jako eksperta zarządzania powoływanego do rad nadzorczych dużych przedsiębiorstw, ale i mikro przedsiębiorcy prowadzącego małą spółkę kapitałową.

BSC jest intuicyjnie bardzo prosta i zrywa z fałszywym przekonaniem, że planowanie strategii to skomplikowany proces. 

Nie przesadzę, jeśli powiem, że jedną ze słabości polskiej tradycji zarządzania jest wyobrażenie jakoby strategia przedsiębiorstwa była czymś wybitnie eksperckim, a zarazem skomplikowanym! Czymś do czego potrzeby jest sztab doradców, którzy produkują wielki, ciężki segregator, aby to wszystko zebrać i opisać. Setki tabelek i tysiące danych – makro, mikro, prawnych, geopolitycznych, na temat konkurencji itd. Następnie odkłada się ten ciężki segregator na półkę po to, aby nigdy do niego nie zajrzeć i zająć się zarządzaniem bieżącymi problemami. BSC zrywa z tą absolutnie szkodliwą praktyką! 

BSC ułatwia zrozumienie, że strategia przedsiębiorstwa powinna koncentrować się wokół określonych celów, wartości i działań, a cały zespół pracowniczy od prezesa po szeregowego pracownika powinien się z nimi identyfikować.  

To moim zdaniem największa zaleta BSC. Ona usprawnia komunikację strategii. Dzięki zrównoważonej karcie wyników informacje o celach, wartościach, procesach i zadaniach mogą przebiegać przez wszystkie szczeble organizacyjne. Od właścicieli, przez radę nadzorczą, zarząd, średni szczebel zarządzania do pracowników operacyjnych. 

BSC umożliwia łączenie planowania strategii z controllingiem strategicznym. 

Zrównoważona karta wyników ułatwia pomiar realizacji strategii. To zdaje się jest najpoważniejszy problem z realizacją strategii w polskiej kulturze zarządzania. Strategia mówi swoje, a my w bieżącej działalności robimy swoje. To powoduje, że cele i działania się rozmijają. Zrównoważona karta wyników to także bieżący controlling strategiczny. Spoglądając na nią lub infografikę z tzw. mapą strategii wystarczy chwila, aby odpowiedzieć sobie na pytanie: czy to co obecnie robię przybliża mnie do realizacji określonych celów firmy? 

Czym jest zrównoważona karta wyników?

W najprostszym ujęciu składa się z pięciu współzależnych elementów. Centralnym elementem schematu jest wizja i strategia. Zaś po czterech jego stronach znajdują się obszary zarządzania sygnalizowane następującymi hasłami:

  • klienci,
  • procesy wewnętrzne,
  • wzrost i uczenie się,
  • finanse.

Wizja odpowiada na pytanie, czym organizacja powinna się stać w wyniku realizacji celów w przeciągu kilku lat. Strategia zaś jest zbiorem długookresowych celów organizacji oraz wskazuje zasoby, środki i metody ich realizacji. O wizji i strategii przygotuję osobny odcinek z cyklu Mini MBA. 

Zaleca się, aby w kontekście wizji i strategii dodatkowo pomyśleć o haśle, sloganie, misji, która spaja te elementy. Np. misja mojego bloga leslawniemczyk.pl brzmi po prostu: “Zapal się do finansów i przedsiębiorczości!” i podsumowuje w zgrabny sposób to, czym się zajmuje od pisania książek, przez tworzenie kursów online, po prowadzenie bloga i kanału na Youtube. 

Zrównoważona karta wyników a perspektywy klienta

Te cztery perspektywy, od których zależy powodzenie realizacji naszej strategii powinny odpowiadać na cztery grupy zasadniczych pytań. Dla perspektywy klienta są to:

  • Co robimy dla naszych odbiorców?
  • Za co jest skłonny płacić nasz klient?
  • Jak on nas postrzega?
  • Dlaczego do nas trafia lub w jaki sposób my trafiamy do niego z naszą ofertą? 

Zrównoważona karta wyników a perspektywy procesów wewnętrznych

Dla perspektywy procesów wewnętrznych są to pytania:

  • W jakich działaniach się doskonalimy?
  • Na czym polega nasz sekret tworzenia wartości użytecznej dla klienta?
  • W jakich obszarach naszej działalności pojawiają się synergie oraz rodzą rutyny doskonałości organizacyjnej?
  • Co tworzy nasz silny brand oraz przewagę konkurencyjną?

Zrównoważona karta wyników a perspektywy rozwoju

Dla perspektywy rozwoju (wzrostu i uczenia się) najważniejsze pytania to:

  • W którą stronę zdaje się ewoluować nasza działalność, branża, gospodarka i społeczeństwo?
  • Jakich kompetencji będziemy potrzebować w przyszłości?
  • Ile czasu poświęcamy na przerabianie kursów online, lektury książek, specjalistycznej prasy, szkolenia? itd.

Wiadoma sprawa dla każdego ambitnego mikro przedsiębiorcy: kto się nie rozwija, ten się cofa!

Zrównoważona karta wyników a perspektywy finansów

Także dla perspektywy finansów możemy zadawać różne pytania, ale zawsze będą się one odnosić do sprzedaży, rentowności i płynności finansowej. Np.:

  • Jaki chcemy osiągnąć przyrost przychodów ze sprzedaży?
  • Jakie marże realizujemy?
  • Jaki zysk operacyjny, zysk netto lub zysk ekonomiczny?
  • Jaka powinna być stopa rentowności i poziom płynności finansowej? itd.

Zastosowanie (wdrożenie) zrównoważonej karty wyników w małej firmie

To oczywiście są elementy zrównoważonej karty wyników przedstawione w telegraficznym skrócie. Teraz równie szybka prezentacja, jak ją zastosować w małej firmie. Po pierwsze trzeba przygotować robocze arkusze w wersji papierowej lub elektronicznej, które zawierają te pięć elementów, o których była mowa oraz odpowiadające im pytania. 

Następnie należy przekazać te arkusze do wypełniania wszystkim zaangażowanym pracownikom przedsiębiorstwa. Organizujemy coś na kształt burzy mózgów. Warto wykorzystać tzw. podejście bottom-up, czyli od dołu do góry, bo często pracownicy operacyjni mają najlepszą wiedzę o rynku, potrzebach klienta, trendach promocyjnych, synergiach organizacyjnych itd. 

Potem, krok po kroku, analizujemy te wszystkie odpowiedzi udzielone na arkuszach, syntetyzujemy je budując prosty plan strategiczny na 2-3 lata. Możemy na tej podstawie opracować atrakcyjną infografikę, która pokazuje nasz slogan i połączone z nim cztery obszary strategiczne: klientów, procesów wewnętrznych, rozwoju i finansów. 

Ja moją infografikę zbudowałem w bezpłatnej aplikacji canva. W tym celu na stronie canva.com możesz poszukać przykładowych szablonów wpisując hasło BSC lub “balanced scorecard”. Możesz wybrać jeden i zmodyfikować go na własne potrzeby tak, aby wyglądał naprawdę świetnie wykorzystując elementy wizualnej identyfikacji Twojej firmy! Pamiętajmy, że ta infografika nie musi być w małej firmie od razu doskonała. Możemy ją dopracowywać stopniowo miesiącami, aż będzie po prostu fantastyczna! 

W Canvie możemy też poszukać szablonów dla hasła “strategy map” i określić w nich ilościowe miary służące do controllingu strategicznego. Po prostu, planując strategię w małej firmie można się też dobrze bawić, a nawet wyżyć intelektualnie, marketingowo i estetycznie. Niech to będzie strategia w pigułce, ale za to naprawdę pociągająca strategia i wynikający z niej chwytliwy slogan.

Klika słów o komunikacji strategii w małej firmie

Teraz najważniejsze! Co zrobić z tą infografiką? Czy odłożymy ją na półkę tak, jak wielki segregator z tabelkami i tysiącami danych w niektórych dużych organizacjach? Przecież nie o to chodzi! Bądź kreatywny i super skuteczny, bo zarządzasz małą firmą. Ja na przykład mam swoją BSC na pulpicie komputera i pod jej układ rozłożyłem sobie ikonki z aplikacjami. Aplikacja do księgowości jest przy elemencie finansów, a program do obróbki filmów przy elemencie “procesy wewnętrzne”, link do YT przy kliencie. 

Każdy Twój pracownik może mieć na pulpicie Waszą zrównoważoną kartę wyników zamiast fotki z Hawajów, Lamborghinii lub jakiegoś kociaka. Możecie sobie zlecić duży wydruk takiej finalnej infografiki i powiesić gdzieś w holu. Jest wiele rozwiązań, jak to zorganizować, aby wręcz nieustannie kłuło nas w oczy. W ten sposób zapewniasz sobie otwarcie na controlling strategiczny każdego dnia. 

Jak widzisz planowanie strategiczne nie musi być nudne, żmudne, niepotrzebne. To jest fajna zabawa, która ma usprawnić Twoją działalność i wybić Twoją firmę na wyższy poziom! Jeśli masz dobrą strategię i wiesz, jak zadbać o jej wdrożenie i monitoring, to Twoi klienci od razu na to powinni zwrócić uwagę!

Tyle teorii organizacji i zarządzania w pigułce, a teraz czas na ćwiczenia praktyczne

Jeszcze raz na spokojnie obejrzyj ze swoim zespołem odcinek 6 oraz 7 z mojej serii mini MBA. Zaproponuj, aby każdy zrobił krótkie notatki z tych lekcji zarządzania biznesem. Następnie zainicjuj dyskusję, aby zebrać opinię o BSC. Zapytaj, czy zespół chciałby popracować nad Waszą zrównoważoną kartą wyników?

Już w kolejnym odcinku Mini MBA porozmawiamy o tym, czym jest wizja biznesu i jakie są najlepsze sposoby, aby ją zdefiniować. 

Zapraszam Cię do komentowania omówionych zagadnień. Chciałbym wiedzieć, co o nich myślisz? Podziel się swoją praktyczną wiedzą i doświadczeniem życiowym z innymi widzami. Zatem zapraszam Cię do współtworzenia wartości dodanej tego kanału. 

Do zobaczenia wkrótce. Subskrybuj ten kanał, abyśmy byli w stałym kontakcie. 

PS. Zapraszam 5 pierwszych osób po zakończeniu premiery tego odcinka do bezpłatnego uczestnictwa w moim kursie online pt. Zarządzanie, finanse i rachunkowość od zera do menedżera. W tym celu na stronie kursy.leslawniemczyk.pl zastosuj ten kupon: bsc7

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Powiązane artykuły