Jeszcze w starym roku wystartował na UDEMY mój 3. kurs biznesowo-finansowy. Dlaczego powstał kurs pt. Wstęp do Zarządzania, Finansów i Rachunkowości Biznesu? Otóż moje dwa wcześniejsze kursy finansowe zebrały Wasze bardzo dobre recenzje. Serdecznie Wam za nie dziękuję, jak również za udział w tych kursach! Mało tego, niektórzy spośród Was zachęcali mnie do robienia kolejnych kursów mówiąc: “mało”, “za krótki”, “chcę więcej!” Jakże zatem mógłbym nie iść, jak to się mówi, za ciosem? Tym razem postanowiłem iść z Wami nieco dalej.
O ile przedmiotem wcześniejszych kursów były finanse osobiste, finanse rodziny lub finanse gospodarstwa domowego, o tyle teraz bierzemy na celownik finanse biznesu, finanse przedsiębiorstwa. To naturalna konsekwencja myślenia finansowego. Finanse osobiste łączą się z przedsiębiorczością. Każda zamożna rodzina prowadzi mniejsze lub większe biznesy. Zatem każdy z nas myśląc o poprawie sytuacji ekonomicznej powinien rozumieć, jak rozwijać działalność gospodarczą, innymi słowy biznes lub interes. Powinien wiedzieć, z czym może mieć do czynienia zakładając własną firmę! W sumie jest to po prostu kurs dla początkujących przedsiębiorców, menedżerów, księgowych, finansistów i inwestorów!
Kurs pt. Wstęp do Zarządzania, Finansów i Rachunkowości Biznesu
- Zrozumiesz najgłębsze, najistotniejsze związki zachodzące w praktyce biznesu pomiędzy rachunkowością, finansami i zarządzaniem
- Początkujący księgowy zrozumie, jak dalej rozwijać swoje kompetencje, aby w przyszłości być super przydatny dla kierownictwa jednostki
- Początkujący analityk finansowy zrozumie, jak korzystać z systemu rachunkowości oraz jakich informacji będzie oczekiwać od niego dyrektor zarządzający lub właściciel
- Początkujący menedżer uzyska szeroki ogląd ekonomiczno-finansowy przedsiębiorstwa, który skutecznie pomoże mu w zarządzaniu oraz w komunikacji z właścicielem (interesariuszami)
- Początkujący inwestor zrozumie fundamentalne czynniki sukcesu przedsiębiorstwa oraz wzrostu jego wartości (ceny) rynkowej
- Praktyk przedsiębiorca szybko uzupełni swoją wiedzę ekonomiczno-finansową nadając jej profesjonalny “sznyt”
- Jeżeli jesteś maturzystą, to właśnie ten kurs pozwoli Ci się zorientować, czy studia ekonomiczne są dla Ciebie!
- Jeżeli jesteś rodzicem maturzysty to, ten kurs może pomóc Twojemu dziecku właściwie wybrać kierunek studiów
Jaka jest struktura kursu biznesowo-finansowego? Co zawierają sekcje?
Kurs Wstęp do Zarządzania, Finansów i Rachunkowości Biznesu zawiera 28 mini-wykładów pogrupowanych w 12 sekcji tematycznych. Łącznie jest to cztery godziny “oglądania”.
Jednakże jeśli podejdziecie aktywnie do tej formy edukacji finansowej, to potrzebujecie na całość kilka lub kilkanaście wolnych wieczorów. Zachęcam bowiem w trakcie mini-wykładów do robienia ćwiczeń i notatek. Zatem “pauzowanie” każdego odcinka, aby lepiej przyswoić treść, jest bardzo wskazane. Struktura kursu i zawartość poszczególnych sekcji jest następująca.
Wstęp. Czyli jak efektywnie korzystać z kursu?
Jeżeli chcesz maksymalnie skorzystać z tego kursu, to nie pomijaj tego wykładu. W tej części dzielę się moimi spostrzeżeniami, dlaczego jedni kursanci korzystają więcej z kursów na Udemy, a inni mniej! Wszystko zależy od Twojego nastawienia, przemyślanego zakupu kursu, zaplanowania pracy z kursem oraz aktywnego zaangażowania. Pamiętaj, że Udemy to nie to samo co YouTube! Na YT chodzi głównie o rozrywkę. Na Udemy chodzi o edukację i zdobywanie nowych umiejętności.
Marketing biznesu a przychody i koszty
W tej sekcji przedstawiam moją autorską koncepcję marketingu biznesu. Hasłowo nazywam to jako “Trójką konsumenta vs. trójkąt producenta.”
Trójkąt konsumenta. W części pierwszej popatrzymy na przedsiębiorstwo z perspektywy trzech elementów tworzących efektywny popyt: (1) Świadomość konsumencka, (2) Hierarchia potrzeb, (3) Możliwości finansowe. Razem tworzą one właśnie ów “trójkąt konsumenta”. Przedsiębiorca tworząc biznes musi rozumieć, jak te elementy wpływają na siebie!
Trójkąt producenta. W części drugiej sekcji odwracamy perspektywę i patrzymy na przedsiębiorstwo przez pryzmat trzech elementów tworzących podaż. Są to: (1) Informacja handlowa, (2) Jakość lub wartość użyteczna towarów lub usług, (3) Cena. Te trzy elementy tworzą “trójkąt producenta”. Przedsiębiorca tworząc biznes także musi wiedzieć, jak te elementy oddziałują na siebie! Zarazem musi ściśle dopasować elementy “trójkąta producenta” do oczekiwań i możliwości konsumenta. Owo dopasowanie się do oczekiwań rynku generuje PRZYCHODY i KOSZTY!
Synergia zasobów a koszty i cena
Synergia ekonomiczna a zasoby gospodarcze. Czy wiesz, że w finansach przedsiębiorstwa czasami “2+2=4”, a czasami “2+2=5”? Tak, tak! To prawda! Sprytna kombinacja zasobów ekonomicznych, które razem tworzą atrakcyjny produkt, może być więcej warta na rynku, niż wynikałoby to z prostego arytmetycznego zsumowania wartości poniesionych kosztów na jego wytworzenie. I właśnie o to chodzi w biznesie! Zjawisko to nazywa się synergią ekonomiczną, a jej miarą jest zysk przedsiębiorstwa.
Synergia a zysk. Jeżeli już wiesz, czym jest synergia ekonomiczna i zysk przedsiębiorstwa, to teraz spróbujemy prześledzić to na kilku przykładach praktycznych. Zaczniemy od branży finansowej. Zatrzymamy się nad “podwójnym cennikiem” w kantorze walut i banku. Następnie przeanalizujemy przypadek handlu samochodami i uzyskiwanej marży przez handlarza. Na końcu zobaczymy, że w przemyśle i usługach także chodzi o synergię zasobów. Bez synergii, bez zysku, nie ma biznesu, sprzedaży i wytwarzania. Ostatecznie wszyscy na tym tracą, bo gospodarka nie rozwija się, a społeczeństwo (konsumenci) nie dostają tego, co potrzebują!
Nisza rynkowa a marża jednostkowa
W tej sekcji zaczynamy od odpowiedzi na pytania, czym jest nisza rynkowa oraz kiedy “start-upowe” przedsiębiorstwo ma szanse na rozwój? Następnie do rozważań wprowadzamy kategorie kosztów stałych oraz kosztów jednostkowych zmiennych.
Zagadnienie ceny i kosztów wytworzenia produktów analizujemy na przykładzie liczbowym mikro-przedsiębiorcy, który zakłada punkt sprzedaży kaw deserowych (Caffe Latte, Cappuccino itd.). W podsumowaniu omawiamy dwa warianty rachunku marżowego – “w stu” i “od sta” – oraz podajemy ich interpretację ekonomiczną.
Próg rentowności biznesu
Teraz przechodzimy do uogólnienia matematycznego i graficznego problemu zarządzania marżą handlową i rentownością. Stawiamy proste pytania: Kiedy biznes “wychodzi na zero”? Kiedy zaczyna przynosić zyski? Wychodząc od równania “Zysk = Przychody – Koszty” przedstawiamy wzór na tzw. próg rentowności biznesu w ujęciu ilościowym i wartościowym. Ta analiza w literaturze finansowej funkcjonuje także pod skrótami “BEP” (ang. Break Even Point) lub “CVP” (ang. Cost – Volume – Profit). Każdy skuteczny przedsiębiorca, finansista, menedżer musi doskonale rozumieć to zagadnienie!
Cele i interesariusze przedsiębiorstwa
Wprowadzenie. Zarządzanie małym biznesem różni się nieco od zarządzania dużym biznesem. Co prawda, rentowności biznesu musimy pilnować zawsze, bez względu na skalę działalności. Jednakże w dużym biznesie trzeba, oprócz klienta, uwzględnić także interesy innych grup.
W zarządzaniu te grupy interesu nazywa się zazwyczaj interesariuszami przedsiębiorstwa. Są to przede wszystkim: klienci, dostawcy, inwestorzy, pracownicy, kadra kierownicza i administracyjna, państwo i region. Zatem na moment wskakujemy na poziom zarządzania strategicznego biznesu zahaczając o takie hasła jak: strategia, misja, wizja, cele biznesu oraz planowanie.
Dostawcy, technologia, klienci, czyli łańcuch tworzenia wartości. Sekcja poświęcona zagadnieniu tzw. łańcucha tworzenia wartości w biznesie. Łańcuch ten składa z sekwencji następujących podmiotów rynkowych: Dostawcy -> Producenci -> Hurtownicy -> Detaliści -> Klienci. Każde przedsiębiorstwo musi bardzo precyzyjnie określić swoje miejsce i rolę w procesie tworzenia wartości pomiędzy dostawcami surowców a klientem finalnym. Pod tym kątem będzie dobierać odpowiednich dostawców, ale także nabywać oraz rozwijać swoją technologię oraz know-how, szukać odpowiednich pracowników. Niby proste sprawy, ale to właśnie tutaj trzeba zasiać ziarno sukcesu przedsiębiorstwa.
Dalej o interesariuszach…
Właściciel, inwestorzy a rynek finansowy. Ach ten rynek finansowy! Czego oczekują właściciele i inwestorzy? Dlaczego rynek finansowy jest taki ważny nawet wówczas, gdy przedsiębiorstwo nie jest notowane na giełdzie? Dlaczego menedżer biznesu musi co jakiś czas zerkać na rentowność obligacji skarbowych? Co jest lepsze? Moje przedsiębiorstwo, czy obligacja, która daje pewne 2% zwrotu na kapitale w ciągu roku? Jak to porównać? Czy zainwestowałbyś w mój biznes jako inwestor? Czy wypracowany zysk należy wypłacać inwestorom w formie dywidendy, czy zostawiać w przedsiębiorstwie na jego rozwój? Musisz to wszystko wiedzieć!
Zespół pracowniczy, czyli kapitał intelektualny (społeczny) przedsiębiorstwa. Podobno Steve Jobs, założyciel jednej z najdroższych spółek giełdowych “Apple”, mawiał: “Jeśli chcesz iść szybko – idź sam! Ale jeśli chcesz iść daleko – idź razem.” Dlatego tę sekcję poświęcamy ludziom przedsiębiorstwa, zespołowi pracowniczemu. Jednakże patrzymy na ten zespół z perspektywy administracyjnej i finansowej. Kim jest w biznesie księgowy, kontroler finansowy, menedżer, technolog, handlowiec? Jaką rolę pełnią i co robią? To oni reprezentują kapitał intelektualny (społeczny) biznesu, który pozwala odpowiednio wykorzystać technologię i rozwijać jego know-how. To oni robią sprzedaż i budują wartość biznesu oraz świadomość marki!
Państwo, samorząd terytorialny, media. Ach te podatki! Omówienie roli państwa oraz samorządu terytorialnego w otoczeniu biznesu. Jeśli podatki są wydatkami bezekwiwalentnymi, to czy urzędnicy coś dają przedsiębiorstwu? Jaką rolę pełnią media (środki masowego przekazu oraz media społecznościowe) w biznesie? Krótkie zakończenie bloku o celach i interesariuszach z zadaniami podsumowującymi do samodzielnego rozwiązania.
Pieniądz i rachunkowość
Controlling finansowy a podejmowanie decyzji operacyjnych
Czy w przedsiębiorstwie potrzebny jest controling? Dlaczego czasami tak trudno przekształcić rodziny biznes w dobrze prosperujące przedsiębiorstwo? Na czym polega kontrola finansowa (controlling operacyjny)? Czy informacje zaczerpnięte z systemu rachunkowości przedsiębiorstwa są wystarczające do podejmowania najważniejszych decyzji? Jak zarządzać rentownością biznesu w krótkim okresie czasu? Jak wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel w zarządzaniu? Czy można w Excelu zbudować system raportowania korporacyjnego? Jak przekształcić dane księgowe w informacje niezbędne do podejmowania decyzji?
Finanse a controling, czyli excel w przedsiębiorstwie. Budujemy razem fragment raportu korporacyjnego dla zarządu lub właściciela biznesu. W tym celu przypominamy sobie sekcję pt. “organizacja procesu wytwórczego” i na tej podstawie przekształcamy dane z księgowości na dane potrzebne do podejmowania decyzji. Rachunek kosztów pełnych charakterystyczny dla prawa bilansowego przekształcamy na rachunek kosztów zmiennych. Zaczynamy myśleć w kategoriach przychodów, kosztów zmiennych, marż na pokrycie, kosztów stałych, wyniku operacyjnego. Zaczynamy rozumieć, jak z rodzinnego biznesu zrobić w przeciągu lat dużą korporację. W tym celu do perfekcji należy doprowadzić sferę zarządzania finansami przedsiębiorstwa.
Podstawy sprawozdawczości finansowej
Co to jest sprawozdania finansowe? Z jakich elementów się składa? Jak zrozumieć rachunek zysków i strat? Rachunek zysków i strat (rachunek wyników) to sumaryczne zestawienie wszystkich przychodów i kosztów przedsiębiorstwa od momentu sporządzenia bilansu otwarcia do momentu zamknięcia ksiąg rachunkowych, a więc sporządzenia bilansu zamknięcia. Rachunek zysków i strat ma budowę “kaskadową”. Dlatego bardzo precyzyjnie pokazuje, które obszary zarządzania przedsiębiorstwem są efektywne. Razem analizujemy najważniejsze etapy tworzenia wyniku finansowego w przedsiębiorstwie.
Analiza finansowa biznesu
Czym jest analiza finansowa i do czego służy? Jak wykorzystywać analizę finansową na potrzeby zarządzania przedsiębiorstwem? Co to znaczy, że ktoś umie “czytać” sprawozdanie finansowe? Na czym polega wstępna analiza sprawozdania finansowego? Czym jest analiza pozioma, analiza pionowa, badanie struktury majątkowo-kapitałowej?
Biznesowe Matrioszki, czyli zamiast zakończenie kursu 🙂
0 komentarzy